חינוך פיננסי לילדים

זאת אומנם לא היתה המטרה שלי שהקמתי את האתר (לא שאני בטוח מה המטרה), אבל משתף ספרון שכתבתי לבן שלי (בן 9) בנוגע לחינוך פיננסי.
חשוב לי שלילדים שלי יהיה ידע פיננסי מגיל צעיר על מנת שיבינו את משמעות הכסף ויפתחו הרגלים פיננסים נכונים שבטווח הארוך אני בטוח שיעזרו להם בחיים.
חיפשתי באינטרנט מידע ומרבית (אם לא כולו) המידע בנוגע לחינוך פיננסי של ילדים פונה להורים, עכשיו מהכרותי עם אנשים (כולל אני) זה נחמד שכתוב (והיום אפשר למצוא הכל) אבל ליישם זה החלק הקשה, לכן החלטתי שאני נוקט בגישה שונה עם הילדים שלי ואני כותב עבורם את הידע שיש לי כמובן בהנגשה לגיל שלהם והם אלו שיצטרכו לגלות גישה אקטיבית ורק אם זה יעניין אותם הם יפעלו (אין לי רצון להסליל אותם). הרעיון הוא שהם יקראו ובמידה ויהיו להם שאלות הם יוכלו לפנות אליי ואם זה לא מספיק מונגש לגיל אוכל להסביר להם כמיטב יכולתי.
קראתי שמחקרים מראים שככל שהחשיפה לחינוך פיננסי היא מוקדמת כך הילד יפתח הרגלים טובים ולא יחשוש מכסף.

למה בחרתי לשתף את זה?

2 סיבות שאני מעלה את זה לאתר:
1. אשמח לשמוע תובנות מהורים אחרים לגבי הכתוב, צרו קשר.
2. אשמח אם זה יצליח להפיץ ידע פיננסי ויגרום לילדים אחרים שיהיו מבוגרים בעתיד להתנהל נכון ובאחריות עם הכסף שלהם (זה תמיד מפליא אותי עד כמה אנשים מבוגרים מפוחדים כאשר הם מדברים על כסף).

הידע פה הוא עבור ילדים בשכבת גיל צעירה ולכן הוא מאוד בסיסי ולא נכנס לעומק של הדברים, אם הבן שלי באמת יתעניין וירצה לדעת עוד אני מאמין שאכתוב עבורו מידע רב יותר ככל שיתבגר.

חינוך פיננסי לילדים ב-PDF

אפשר גם להוריד את כל המידע שמופיע פה כקובץ PDF, להדפיס ולתת לילד לקרוא – חינוך פיננסי לילדים.pdf

תקציב לילדים באקסל / PDF

אחד מהנושאים בספרון הוא בניית תקציב לילדים, מדובר בתקציב בסיסי מאוד של הכנסות, הוצאות, חיסכון והגדרת מטרות לשימוש בכסף.
אם אתם חושבים שהילד שלכם בנוי לזה ורוצה לעשות דבר כזה, הכנתי עבור הבן שלי קובץ אקסל, מוזמנים להשתמש גם –
קובץ אקסל לתקציב לילדים או תקציב לילדים.pdf.

תוכן עניינים
כסף וערכו
מושג הכסף, איך מרוויחים כסף, יזמות ואפשרויות השימוש בכסף.
חיסכון והצבת מטרות ויעדים
החשיבות של חיסכון למטרות לטווח קצר ולטווח ארוך. הגדרת מטרות ספציפיות, כמו חיסכון למשחק או טיול. הרעיון של חשבון בנק והיתרונות של חיסכון כסף בבנק.
הוצאה
צריך מול רוצה, בחירת הוצאה, ערך חלופי.
השקעה
השקעות בצורה פשוטה, סיכון סיכוי.
תרומה
חשיבות ההחזרה לקהילה ועזרה לזולת ותרומה מהזמן והכסף למטרה חשובה.

כסף

כסף הוא משהו שאנחנו משתמשים בו כדי לקנות דברים שאנחנו רוצים או צריכים. אנשים עובדים כדי להרוויח כסף על ידי ביצוע עבודות או מכירת דברים שהם מייצרים או שיש להם.
כסף לא תמיד היה קיים, בעבר הרחוק אנשים היו מחליפים דבר אחד עבור דבר אחר, לדוגמא אם היית רוצה לקבל חולצה היית צריך לתת בתמורה ביצים. הכסף נוצר רק לאחר שאנשים הבינו שיהיה פשוט יותר להדפיס (כן במדפסת) שטרות של כסף, לקבוע מחיר למוצרים ובמקום להחליף דברים פשוט לשלם עליהם.
כסף חשוב כי הוא עוזר לנו להשיג את הדברים שאנחנו צריכים כדי לחיות, כמו אוכל, בגדים ומקום לגור בו. זה גם מאפשר לנו לקנות דברים שמשמחים אותנו, כמו צעצועים או משחקים.
חשוב לזכור שכסף אינו בלתי מוגבל, ולכן עלינו להיות חכמים לגבי האופן שבו אנו משתמשים בו.
חשוב להבין שכסף לא בא בקלות. אנשים עובדים כדי להרוויח כסף, והם צריכים לעשות בחירות לגבי איך להשתמש בו בחוכמה. לכן חשוב לחשוב היטב לפני שמוציאים כסף על דברים שאנחנו רוצים. לפעמים, אנחנו צריכים לחסוך את הכסף שלנו ולחכות כדי שנוכל לקנות משהו מיוחד.
הבנת ערכו של כסף עוזרת לנו לקבל החלטות חכמות. זה אומר שאנחנו חושבים מה אנחנו באמת צריכים ומה ישמח אותנו גם בעוד כמה שנים ולא רק כרגע. כלומר לא רק לבזבז את כל הכסף שיש לנו מיד אלא לעשות בחירות שיועילו לנו ויעזרו לנו להשיג את המטרות שלנו.
זכור, כסף הוא משהו שאנו מרוויחים, חוסכים ומוציאים. על ידי למידה על הכסף והערך שלו, תוכל לעשות בחירות טובות יותר.
ככל שתגדל, תלמד יותר כיצד לנהל כסף בחוכמה ולגרום לו לעבוד בשבילך.

איך מרוויחים כסף?

הדרכים הנפוצות בהן מבוגרים מרוויחים כסף:

  1. משרה (עבודה) – עבודה מאפשרת להחליף את הזמן והכישורים שלך בתמורה לכסף, בעבודה אתה עובד עבור אדם אחר (בעל החברה) והוא בתמורה לשירותים שאתה נותן לו משלם לך משכורת.
  2. יזמות – אם יש לך רעיון יצירתי או מיומנות מיוחדת, אתה יכול לפתוח עסק משלך. לדוגמה, אתה יכול למכור יצירות שלך, להציע שירותי הדרכה בנושא שאתה מתמחה בו (לדוגמה פורטנייט) או לפתוח ערוץ יוטיוב/טיקטוק. יזמות כרוכה בנטילת סיכונים וניהול העסק שלך, אך היא יכולה להיות מתגמלת ולספק הזדמנות להרוויח כסף.
  3. השקעה – השקעה היא דרך להגדיל את הכסף שלך לאורך זמן. בשביל להשקיע יש צורך לרכוש ידע על כלכלה. אתה יכול לדוגמא להשקיע את הכסף שלך בדברים כמו מניות, אגרות חוב או קניית בתים. השקעות יכולות לייצר הכנסה שוטפת וגם לעלות בערכן לאורך זמן, אבל גם יכולות לאבד מערכן.

הדרכים הנפוצות בהן ילדים מרוויחים כסף:

  1. דמי כיס: כילד, אחת הדרכים הנפוצות להכניס כסף היא באמצעות קבלת דמי כיס מההורים. דמי כיס הוא סכום כסף קבוע שהורים נותנים באופן קבוע,הם יכולים להינתן באופן שבועי, דו שבועי או חודשי.
  2. מתנות: אתה עשוי לקבל כסף כמתנה ביום הולדת, חגים או חגיגות אחרות.

יזמות לילדים – גילוי היזם הפנימי שלך

מהי יזמות?

יזמות עוסקת בשימוש ביצירתיות, במיומנויות וביוזמה שלך. מדובר בזיהוי הזדמנויות ונקיטת פעולה כדי להפוך רעיונות למציאות.
להיות יזם זה כיף, לומדים דברים חדשים לאורך הדרך וכמובן שיש גם אחריות. אולי תתמודד עם אתגרים, אבל זה חלק מהמסע, קח כל חוויה כהזדמנות לגדול ולהשתפר.

דרכים להרוויח כסף

רעיונות להרוויח כסף באמצעות יזמות ומכירת הזמן והכישורים שלך:

✔️ שמרטפות (בייביסיטר): אם אתה אחראי ונהנה לבלות עם ילדים צעירים יותר, תוכל להציע שירותי שמרטפות למשפחה, לחברים או לשכנים. אתה יכול לטפל בילדים בזמן שהוריהם לא נמצאים ולהרוויח כסף על הזמן והמאמץ שלך.

✔️ גננות: אתה יכול לעזור לאנשים בשכונה שלך על ידי הצעה לכסח מדשאות, לגרוף עלים או להשקות צמחים.

✔️ מכירת יצירות או מוצרי אפייה: אם אתה נהנה ליצור אומנות, אתה יכול למכור את היצירות שלך. אתה יכול ליצור תכשיטים, לצייר ציורים או כל דבר בעבודת יד ולמכור אותם בדוכן או באינטרנט. אנשים מעריכים פריטים ייחודיים ויצירתיים.

✔️ מחזור: איסוף חומרים הניתנים למחזור כמו פחיות ובקבוקים והחזרתם למכולת תזכה אותך בכסף או בשובר לקניות אשר תוכל למכור אותו להורייך.

✔️ ביצוע מטלות בבית – אתה יכול לעזור במשימות כמו ניקיון החדר שלך, הכלים או הוצאת האשפה. כמובן שקודם צריך להגיע להסכמות עם ההורים על סכום הכסף אותו תקבל בתמורה לביצוע כל מטלה. בדרך זו אתה מוכר את הזמן שלך בתמורה לכסף.

✔️ פלטפורמות מקוונות –  באינטרנט ישנן פלטפורמות מקוונות שונות בהן ניתן להרוויח כסף. אתה יכול ליצור תוכן בפלטפורמות כמו יוטיוב או טיקטוק ולהרוויח כסף באמצעות פרסומות. אתה יכול גם להשתתף בסקרים מקוונים, למכור מוצרים בפלטפורמות מסחר אלקטרוני או להציע שירותים דיגיטליים.

✔️ טיול כלבים: אם אתה אוהב חיות, אתה יכול להציע את שירותיך להוציא את הכבלים לטיול בערבים או לפני הבית ספר ולהרוויח כסף בתמורה. תוכל ליצור עלון או פשוט לדפוק על דלתות כדי ליידע אנשים.

✔️ דוכן מיצים: ביום שמשי תוכל להקים דוכן מיצים בשכונה או בגן ציבורי. מכינים מיץ טעים ומוכרים אותו לאנשים שעוברים במקום.

✔️ לימוד מיומנות – תהיו יצירתיים ותחשבו במה אתם טובים ויכולים ללמד אחרים תמורת תשלום.

פיתוח מיומנויות באמצעות יזמות

יזמות היא לא רק להרוויח כסף, מדובר בלימוד מיומנויות חשובות לאורך הדרך.

להיות יזם מלמד אותך כישורים חשובים רבים:

  • יצירתיות ופתרון בעיות
    אתה תהפוך ליצירתי בפתרון אתגרים שעלולים לצוץ, תמציא רעיונות חדשים ותפתח חשיבה מחוץ לקופסה.
  • תקשורת וניהול משא ומתן
    תלמד איך לדבר עם אנשים ולנהל משא ומתן כשאתה מציע את השירותים שלך.
  • אחריות וניהול זמן
    להיות יזם דורש אחריות וניהול זמן יעיל, תגדיר יעדים ותלמד לעמוד בזמנים שהבטחת ללקוחות שלך.

ללמוד מניסיון

יזמות היא מסע של למידה וצמיחה. במהלך הדרך יהיו לך הצלחות וגם אתגרים. חשוב לעצור ולחשוב מה עבד טוב ומה ניתן לשפר. על ידי למידה מכל ניסיון, אתה תהפוך ליזם טוב יותר עם הזמן.

שימוש בכסף שהרווחת

אתה יכול להשתמש בכסף שלך בדרכים שונות. חשוב לעשות בחירות לגבי האופן שבו אתה מוציא את הכסף שלך.

אלו הדרכים שבהן תוכל להשתמש בכסף שלך:

1. חיסכון
חיסכון פירושו לשמור חלק מהכסף שלך בצד לעתיד. אתה יכול לשמור את הכסף שלך בקופה או בחשבון חיסכון בבנק (עד גיל 14 באמצעותנו אחרי זה אתה יכול לפתוח חשבון בנק). חיסכון עוזר לך להגיע למטרות וליעדים שלך ולהיות מוכן למצבים בלתי צפויים.

2. הוצאה
הוצאה היא שימוש בכסף שלך כדי לקנות דברים שאתה צריך או רוצה. כשאתה מוציא כסף, אתה מחליף אותו במשהו שאתה רוצה לקבל. לדוגמה, אתה יכול להוציא את הכסף שלך כדי לקנות משחקים, ממתקים, בגדים או קלפים. חשוב לחשוב לפני שאתה מוציא כסף מה אתה באמת צריך ומה ישמח אותך לאורך זמן.

3. השקעה
השקעה היא דרך להשתמש בכסף שלך כדי לגרום לו לגדול לאורך זמן. כשאתה משקיע, אתה נותן את הכסף שלך בתקווה שזה ירוויח יותר כסף בעתיד.

4. תרומה
נתינה לאחרים היא דרך נפלאה להשתמש בכסף. אתה יכול לבחור לתת חלק מהכסף שלך כדי לעזור לאנשים נזקקים או לתמוך במטרה שאכפת לך ממנה. נתינה גורמת לשינוי חיובי בעולם.

חיסכון

חיסכון פירושו לשמור על חלק מהכסף שיש לך במקום לבזבז אותו מיד, זה לשמור חלק מהכסף שלך בצד לעתיד. חיסכון עוזר לך לשמור כסף לדברים שתרצה בעתיד ומצריכים כמות כסף גדולה, כמו משחק מיוחד או טיול לחו"ל.

כשאנחנו חוסכים כסף, אנחנו שמים אותו במקום בטוח, כמו חשבון חיסכון בבנק או קופה. על ידי חיסכון, אנחנו לא מוציאים את כל הכסף שלנו מיד, אלא שמים חלק בצד למועד מאוחר יותר.

חיסכון חשוב כי הוא יעזור לך להגיע ליעדים והמטרות שלנו. נניח שאתה רוצה לקנות משחק מיוחד או לצאת לטיול משפחתי מהנה. על ידי חיסכון קטן של כסף בכל פעם, אתה יכול לאט לאט לאסוף את הכסף שאתה צריך כדי להגשים את החלום שלך.

חיסכון עוזר לך גם להיות מוכן למצבים בלתי צפויים. לפעמים קורים דברים שלא תכננו, כמו נגנבו לך האופניים או אתה צריך להחליף משהו שנשבר או התקלקל (אקסבוקס לדוגמא) . באמצעות חסכון, במידה ויתרחשו הוצאות כאלו תוכל לטפל בהן מבלי לדאוג יותר מדי.

כשאנחנו חוסכים, אנחנו לומדים לחשוב מה אנחנו באמת צריכים ומה חשוב לנו. זה עוזר לנו לעשות בחירות טובות ולקבל החלטות לגבי איך להשתמש בכסף שלנו בחוכמה.

על ידי חיסכון, אנחנו גם לומדים סבלנות ודחיית סיפוקים. במקום לבזבז את כל הכסף שלנו מיד, אנחנו מוכנים לחכות עוד קצת כדי להשיג משהו שאנחנו באמת רוצים. זה גורם לנו להעריך דברים יותר כשאנחנו יודעים שעבדנו קשה וחסכנו עבורם.

חיסכון בכסף הוא דרך לדאוג לעתיד שלנו ולהגשים את החלומות שלנו. על ידי חיסכון קטן בכל פעם, נוכל להשיג את המטרות שלנו, להיות מוכנים למצבים בלתי צפויים, וללמוד להיות אחראיים עם הכסף שלנו.

חיסכון והגדרת מטרות ויעדים

חיסכון בכסף הוא הרגל חשוב שיכול לעזור לך להגשים את החלומות והשאיפות שלך. זה לשמור חלק מהכסף שלך למטרות והיעדים שלך, בין אם הן לטווח קצר או לטווח ארוך.
חשוב להגדיר יעדים מסוימים ולהבין כמה כסף צריך לחסוך כדי להגיע אליהם.
בחר מטרות שמעניינות אותך ומשמעותיות עבורך.

יעדי חיסכון לטווח קצר

יעדים לטווח קצר הם דברים שאתה רוצה להשיג בזמן הקרוב, בדרך כלל תוך מספר שבועות או חודשים.

לדוגמה, נניח שאתה רוצה ללכת ללונה פארק בחודש הבא, וכרטיס הכניסה עולה 50 ₪. אתה יכול להגדיר יעד לטווח קצר לחסוך 10 ₪ בכל שבוע בחמשת השבועות הבאים כדי להגיע לסכום הכולל.

רעיונות ליעדי חיסכון לטווח קצר:

1. קניית הממתק שכולם מדברים עליו.

2. יציאה לקולנוע וקניית פופקורן.

3. קניית קלפי משחק.

יעדי חיסכון לטווח ארוך

יעדים לטווח ארוך הם דברים שאתה רוצה להשיג לאורך תקופה ארוכה יותר, בדרך כלל חודשים או אפילו שנים. מטרות אלו דורשות יותר זמן חיסכון וסבלנות. תחשוב על משהו גדול יותר שאתה רוצה בעתיד, כמו אופניים או טיול.

לדוגמה, נניח שאתה רוצה לקנות אופניים בעלות של 600 ₪. אתה יכול להגדיר יעד ארוך טווח לחסוך 50 ₪ בכל חודש. זה ייקח לך 12 חודשים להגיע לסכום הכולל, אבל חשוב להישאר מחויבים למטרה.

רעיונות ליעדי חיסכון לטווח ארוך:

1. טיול משפחתי בחופשת הקיץ או בחג.

2. קניית נינטנדו.

3. תרומה גדולה לארגון צדקה או תמיכה במטרה שאכפת לך ממנה עד סוף השנה.

כדי לעקוב אחר ההתקדמות שלך, אתה יכול להשתמש בדף או קובץ במחשב ולנהל כמה כסף אתה חוסך (נדבר בהמשך על מה זה תקציב ואיך הוא מאפשר לנו לנהל את הכסף).

על ידי חיסכון למטרות קצרות טווח וארוכות טווח, אתה לומד את הערך של סבלנות, משמעת ודחיית סיפוקים. זו מיומנות חשובה שתעזור לך להגשים את החלומות שלך ולהיות אחראי כלכלית.

חשבון בנק וחיסכון

חשבון בנק אפשר לפתוח רק החל מגיל 14 ובאישור הורים, אבל חשוב שתכיר מה המשמעות של חשבון בנק ואיך אפשר באמצעותו להרוויח כסף (ריבית). נכון להיום יש לך כבר בחיסכון בבנק כסף שקיבלת כמתנה במהלך השנים מהמשפחה והוא נמצא בחשבון שלנו ומייצר לך עוד כסף שיהיה לך בעתיד.

מה זה חשבון בנק?

חשבון בנק הוא מקום שבו אתה יכול לשמור את הכסף שלך. חשבון בנק דומה לקופה רק שבמקום שיהיה לך שטרות ומטבעות אצלך בקופה, הם שמורים בכספת של הבנק ואתה רואה במחשב או בפלאפון כמה כסף יש לך בכל זמן שתרצה.

למה כדאי לשמור את הכסף בבנק?

✔️ בטיחות: כאשר אתה שומר את הכסף שלך בחשבון בנק, הוא מוגן מפני אובדן או גניבה. לבנקים יש אמצעי אבטחה כדי לשמור על הכסף שלך בטוח.

✔️ ריבית: אחד היתרונות העיקריים בקיום חשבון בנק הוא שבמידה ותגדיר שהכסף שלך מיועד לחסכון הבנק ישלם לך משהו שנקרא "ריבית" על הכסף שאתה חוסך.
ריבית היא כסף שהבנק נותן לך על זה שאתה שומר את הכסף שלך אצלו. זה אומר שהכסף שלך יכול לגדול עם הזמן בלי שאתה עושה דבר.

איך עובדת הריבית?

ריבית היא כמו פרס שהבנק נותן לך על כך שאתה שומר את הכסף שלך אצלם.
ככל שתחסוך יותר כסף וככל שתשמור אותו בחשבונך זמן רב יותר, כך תוכל להרוויח יותר ריבית. הכסף שלך גדל מעט עם הזמן, רק על ידי השארתו בבנק.
ריבית נקבעת באחוזים, מאחר ועדיין לא למדת אחוזים הדוגמה תהיה במספרים שלמים.

לדוגמה, יש לך 100 ₪ בחשבון חיסכון, והבנק משלם לך 5 ₪ (5%) ריבית מדי שנה. המשמעות היא שעל כל 100 ₪ שיש לכם בחשבון הבנק ייתן לכם 5 ₪ כריבית בכל שנה. אז, לאחר שנה אחת, 100 ₪ שלך יגדלו ל-105 ₪ בגלל הריבית שהרווחת.

לא כל הבנקים מציעים את אותן ריביות ולכן חשוב להשוות ולבחור בבנק שמציע ריבית טובה.
ככל שהריבית שהבנק מוכן לשלם לך על החיסכון גבוהה יותר כך הכסף שלך יכול לגדול מהר יותר.

להרוויח ריבית היא דרך מצוינת לגרום לכסף שלך לעבוד בשבילך ולעזור לך להגיע ליעדים שלך מהר יותר.

סוגי חשבונות בנק

✔️ חשבון עובר ושב
חשבון עובר ושב הוא סוג של חשבון המאפשר לך בקלות להפקיד ולמשוך כסף עבור הוצאות יומיומיות. לעתים קרובות זה מגיע עם כרטיס אשראי, שבו אתה יכול להשתמש כדי לבצע רכישות או למשוך כסף מכספומטים.
אתה יכול להשתמש רק בסכום כסף שהכנסת (הפקדת) קודם לכן לבנק, אם תשתמש ביותר ממה שהכנסת  לבנק תשלם אתה לבנק ריבית (הרבה ריבית) ולכן חשוב להתנהל בחוכמה ולדעת כמה כסף יש לך בבנק לפני שאתה מוציא כספים.

✔️ חשבון חיסכון
חשבון חיסכון מיועד לחיסכון כסף. על החשבון הזה מקבלים ריבית כפי שהסברתי קודם. כאשר שמים כסף בחיסכון צריך להגדיר זמן לחיסכון, זה יכול להיות מספר ימים, שבועות, חודשים ואפילו שנים. בדרך כלל ככל שהגדרת זמן יותר ארוך כך תקבל יותר כסף (ריבית) עליו.
ככל שתתחיל לחסוך בגיל צעיר יותר כך הכסף שלך ירוויח בשבילך עוד כסף בלי שאתה צריך לעשות דבר (כשתהיה גדול יותר נדבר על ריבית דה ריבית שגורמת לכסף שלך לגדול מהר לאורך זמן).

הוצאה

הוצאה היא כאשר אתה משתמש בכסף כדי לקנות דברים שאתה צריך או רוצה.
אנחנו מוציאים כסף על אוכל, צעצועים, בגדים ועוד. חשוב לחשוב היטב מה אנחנו באמת צריכים לפני שמוציאים את הכסף שלנו.

דברים שכדאי לקחת בחשבון כשמדובר בהוצאת הכסף שלך:

1. צריך מול רוצה

חשוב להבין את ההבדל.
צריך הם דברים שאתה חייב בשביל לחיות, כמו לדוגמא אוכל (לא ממתקים 😄), בגדים ומקום בטוח לגור בו.
רוצה הם דברים שהיית שמח שיהיו לך, אבל אתה לא חייב אותם בשביל לחיות. כמו לדוגמא אקס בוקס, קלפים, משחקים.
לפני שתוציא את הכסף שלך, שאל את עצמך אם זה משהו שאתה באמת צריך או סתם משהו שאתה רוצה.

2. בחירות

כשיש לך כסף אתה צריך לעשות בחירות לגבי איך להוציא אותו. אולי תרצה הרבה דברים, אבל אתה צריך להחליט מה הכי חשוב לך. מומלץ לחשוב מה יביא לך אושר וערך לאורך זמן. לפעמים, עדיף לחסוך את הכסף שלך למשהו שאתה באמת רוצה במקום לבזבז אותו על דברים קטנים יותר שאולי לא חשובים כל כך.
בגלל שיש לך סכום כסף מוגבל, כאשר אתה מוציא כסף על דבר מסוים אתה מוותר או דוחה קנייה של משהו אחר. לדוגמה אם תקנה עם הכסף שלך כל פעם שתקבל אותו קלפים וממתקים בלי לחסוך דבר, בעתיד לא יהיה לך כסף לחופשה בחו"ל.

3. ערך חלופי

כשאתה מוציא את הכסף שלך על דבר אחד, אתה מוותר על ההזדמנות להוציא אותו על משהו אחר. זה נקרא ערך חלופי. חשוב להבין שלכל החלטה יש השלכות, ובבחירה באפשרות אחת, אתה אומר "לא" לאפשרויות אחרות.

לדוגמה, נניח שיש לך 60 ₪ ואתה רוצה לקנות משחק חדש וכדור כדורגל כל אחד מהם עולה 60 ₪. אם תבחר לקנות את המשחק, הערך החלופי הוא אי היכולת לרכוש את כדור הכדורגל בכסף הזה. הבנת ערך חלופי עוזרת לך לעשות בחירות שמתאימות לסדר העדיפויות שלך ולמה שהכי חשוב לך.

4. השוואת איכות, מחיר וערך

כשאתה קונה משהו, חשוב לחשוב על האיכות, המחיר והערך שלו.

איכות פירושה כמה טוב הוא עשוי וכמה זמן הוא יחזיק מעמד.
אתה יכול לבחור אם להוציא קצת כסף ולקבל בדרך כלל משהו שיחזיק פחות מעמד ואז להחליף אותו כל תקופה או להוציא יותר כסף ולקבל איכות טובה יותר שתחזיק זמן רב יותר.
כדי להבין את איכות המוצר קרא ביקורות עליו, בדוק אם יש ביקורות או דירוגים זמינים עבור המוצר שאתה מעוניין בו. חוויות של אנשים אחרים יכולים לתת לך תובנות לגבי האיכות והעמידות שלו.

ערך פירושו לקבל את המרב עבור הכסף שלך.
אל תמהר לקנות משהו מיד. קח את הזמן כדי להשוות מחירים ואיכות בין חנויות שונות או פלטפורמות מקוונות. בדרך זו, אתה יכול לוודא שאתה מקבל את התמורה הטובה ביותר לכספך.

כדי לקבל את המחיר הטוב ביותר בצע מחקר, קח קצת זמן כדי לחקור חנויות או אתרים שונים שמוכרים את הפריט שאתה רוצה. חפש שינויים במחירים, הנחות או מבצעים מיוחדים.

על ידי תרגול השוואת קניות, תהפוך לצרכן חכם יותר ותעשה בחירות מושכלות יותר. זוהי מיומנות חשובה שיכולה לחסוך לך כסף ולעזור לך להפיק את המרב מהרכישות שלך.

כמובן שלא על כל הוצאה צריך לחשוב הרבה ולעשות את כל השיקולים, כי חשוב גם לחיות וליהנות מהחיים.
צריך לדעת למצוא את האיזון שיאפשר לך גם להוציא כסף על דברים שאתה רוצה אבל גם לדעת לחסוך לדברים שאתה צריך ולמטרות וליעדים שהגדרת לעצמך.

השקעה

השקעה היא דרך להשתמש בכסף שלך כדי לגרום לו לצמוח לאורך זמן.
כשאתה משקיע, אתה נותן את הכסף שלך לחברה או לפרויקט בתקווה שזה ירוויח יותר כסף בעתיד.
השקעה היא דרך לגרום לכסף שלך לעבוד בשבילך, זה כמו לשתול זרע ולראות אותו גדל לעץ גדול.
מאחר והשקעות נעשות בגיל מבוגר יותר ומצריכות ידע כלכלי רב יותר, נגע בזה ממש על קצה המזלג. חשוב ללמוד עוד על השקעות ככל שמתבגרים, כדי שתוכל לקבל החלטות מושכלות ולהבין איך לגרום לכסף שלך להרוויח עבורך כסף.

דוגמאות שיעזרו לך להבין השקעות:

1. קניית מניות של חברה
נניח שיש חברה שאתה מאוד אוהב, לדוגמא חברת EA Sports שמוכרת את המשחק פיפ"א. כאשר אתה קונה מניות של אותה חברה, זה אומר שאתה הופך להיות חלק מהבעלים של אותה חברה. המניות מייצגות את הבעלות שלך. אם החברה מוכרת הרבה ומרוויחה כסף יותר כל שנה, ערך המניות שלך יכול לעלות. לכן, אם קנית מניות של חברת EA Sports, והחברה מייצרת הרבה משחקים פופולאריים ומהנים, יותר אנשים ירצו לקנות את המשחקים האלה, והחברה תוכל להרוויח יותר כסף וכתוצאה מכך ערך המניות שלך עשוי לעלות עם הזמן וכך תוכל להרוויח כסף. בנוסף לפעמים חברה שמרוויחה כסף מחלקת אותו לבעלים שלה (זה נקרא דיבידנד).
קניית מניות צריכה להיות מלווה בידע של קריאת הנתונים של אותה חברה (דוחות כספיים) וקריאת מידע כלכלי.

2. השקעה באגרות חוב
אגרות חוב (אג"ח) הן כמו הלוואה שאתה נותן למדינה או לחברה, אתה נותן (מלווה) להם את הכסף שלך ובתמורה הם מבטיחים להחזיר לך ריבית לאחר זמן מסוים. השקעה באגרות חוב דומה קצת לחשבון חיסכון שדיברנו קודם אתה נותן את הכסף שלך בתמורה לריבית (לא לגמרי דומה ולפעמים הסיכון גדול יותר). לדוגמה, אתה יכול לקנות איגרת חוב  ב-100 שקלים, ואחרי כמה שנים, תקבל בתמורה לאגרת חוב 104 שקלים, כלומר קיבלת 4 שקלים ריבית.

3. השקעה בנדל"ן
כאשר אתה קונה נדל"ן, זה אומר שאתה הופך לבעלים של חלקת אדמה או מבנה (דירה, בית פרטי, משרד).
הסיבות שאנשים משקיעים בנדל"ן הן שערך הנכס יכול לעלות עם הזמן (לא תמיד הוא עולה, הוא יכול גם לרדת). כאשר ערך הנכס שלך עולה, תוכל למכור אותו עבור יותר כסף בעתיד.
לדוגמה, קנית בית שעולה מיליון שקלים ולאחר חמש שנים אותו בית שווה עכשיו מיליון ומאה אלף שקלים, כלומר בגלל שערך הבית עלה במהלך הזמן הרווחת מאה אלף שקלים.
סיבה נוספת היא שאתה יכול להרוויח כסף על ידי השכרת הנכס למישהו אחר, השכרה זה אומר לתת למישהו אחר לגור בנכס ובתמורה הוא משלם לך כסף.

סיכון סיכוי בהשקעות

תזכור שהשקעה כרוכה בסיכונים וסיכויים. לפעמים, ערך ההשקעה שלך עשוי לרדת במקום לעלות, וייתכן שלא תקבל בחזרה את כל הכסף שהשקעת.
לכן בדרך כלל השקעה היא משהו שאנשים עושים כשיש להם כסף נוסף שהם לא צריכים לדברים בסיסיים והם מוכנים לקחת סיכונים.
ככל שהסיכון רב יותר יש סיכוי לרווח גדול וכלל שהסיכון נמוך יותר יש סיכוי לרווח קטן.

השקעה היא דרך להגדיל את כספך, אך חשוב גם להתאזר בסבלנות ולא לצפות לתוצאות מיידיות. זה כמו לראות עץ צומח. זה לוקח זמן, אבל בסופו של דבר, אתה יכול ליהנות מהפריחה היפה.

לעת עתה, טוב לדעת שהשקעה היא דרך נוספת להשתמש בכסף שלך. על ידי השקעה נבונה, תהיה לך הזדמנות להגדיל את כספך וזה יאפשר לך להשיג את היעדים והמטרות שלך בעתיד.

תרומה

נתינה היא דרך נפלאה להשתמש בכסף שלך כדי לעזור לאחרים ולעשות שינוי חיובי בעולם.
כשאתה חולק, אתה משתמש בכסף שלך כדי לתמוך באנשים או במטרות שזקוקים לעזרה. זה מעשה של חסד שיכול להביא שמחה גם לך וגם לאנשים שאתה עוזר.

כמה דוגמאות שיעזרו לך להבין מהי תרומה:

1. עזרה לנזקקים
יש אנשים רבים בארץ ובעולם שאין להם מספיק כסף כדי לספק לעצמם את הצרכים הבסיסיים שלהם (אוכל, מקום לישון). אתה יכול לבחור לתת חלק מהכסף שלך לארגונים שעוזרים לנזקקים. הכסף שלך עשוי לשמש כדי לספק מזון, ביגוד, מחסה או חינוך לאנשים שהם פחות ברי מזל. על ידי תרומת חלק מהכסף שלך, אתה יכול להשפיע לטובה על חייו של מישהו אחר ולהביא לו אושר.

2. תמיכה במטרה
חשוב על משהו שחשוב לך מאוד, כמו הגנה על הסביבה, עזרה לבעלי חיים או קידום חינוך לילדים ללא אמצעים. אתה יכול להשתמש בכסף שלך כדי לתמוך בארגונים או פרויקטים הפועלים למען מטרות אלה. לדוגמה, תוכל לתרום כסף למקלט לבעלי חיים כדי לסייע בטיפול בחיות מחמד חסרות בית או לתמוך ביוזמת נטיעת עצים כדי לתרום לכדור ארץ ירוק יותר. על ידי מתן הכסף שלך, אתה עוזר להפוך את העולם למקום טוב יותר.

3. מעשי חסד
תרומה לא תמיד חייבת להיות כרוכה במתן כסף. אתה יכול גם להשתמש בכסף שלך כדי לבצע מעשי חסד ישירות לאנשים סביבך. לדוגמה, אתה יכול להשתמש בכספך כדי לקנות מתנה קטנה לחבר שחש עצוב. מעשים קטנים של חסד יכולים לעשות הבדל גדול ביום של מישהו ולהראות שאכפת לך מאחרים.

4. התנדבות
התנדבות היא דרך נוספת להחזיר ולהשפיע לטובה על אחרים. כשאתה מתנדב, אתה תורם את הזמן, הכישורים או האנרגיה שלך לעזור לאנשים או למטרה מסוימת מבלי לצפות לתמורה.
בהתנדבות אתה יכול להכיר חברים חדשים, ללמוד דברים חדשים ולהשפיע לטובה על העולם שסביבך.
בדרך כלל אפשר להתנדב לארגונים באופן קבוע החל מגיל 14, אבל חשוב שתכיר מהי התנדבות.

כמה דוגמאות להתנדבות:

1. עזרה במקלט לבעלי חיים: קיימים מקלטים לבעלי חיים שננטשו (בעיקר כלבים) אתה יכול להתנדב מזמנך לעזור במקומות האלה. לדוגמה, אתה יכול לעזור להגיש אוכל, לשחק ולטייל עם בעלי חיים או לנקות את הכלובים.

2. השתתפות באירועי ניקיון: לפעמים מתקיימים אירועים לניקוי פארקים, חופים או שטחים ציבוריים אחרים. אתה יכול להתנדב להיות חלק ממאמצי הניקיון הללו. אתה יכול לעזור לאסוף אשפה, לשתול עצים או לשמור על ניקיון האזור.

3. עזרה לילדים ממשפחות מעוטות יכולת: ישנן משפחות שאין להן מספיק כסף לספק חינוך לילדים שלהם מעבר לשעות בית הספר, אתה יכול להתנדב לעזור עם שיעורי הבית, העברת חוגי העשרה, הקראת ספרים ועוד. באמצעות התנדבות במסגרות חינוכיות, אתה תומך בלמידה ועוזר לאחרים להשיג ידע ומיומנויות.

4. התנדבות למגן דוד אדום: מגן דוד אדום (מד"א) הוא ארגון ההצלה הלאומי של מדינת ישראל, הוא מעניק שירותי עזרה ראשונה לאנשים שנפגעו, לוקח תרומות דם, מפנה נפגעים ועוד. אתה יכול להתנדב בארגון ולעבור קורסים בעזרה ראשונה ועוד ולאחר מכן לעלות על אמבולנסים ולעזור במשימות השונות.

תרומה אינה קשורה רק לכסף אלא גם לנתינה ונדיבות. מדובר בשימוש במשאבים שלך – הכסף או הזמן שלך, כדי לעזור לאחרים ולהפוך את העולם למקום טוב יותר. על ידי שיתוף הכסף שלך, אתה מפיץ אושר ויוצר השפעה חיובית בעולם.

תקציב

מה זה תקציב?

תקציב פירושו תוכנית כיצד נרוויח ונוציא את הכסף שלנו תקציב הוא תוכניתשעוזרת לך לנהל את הכסף שלך. זה עוזר לך להחליט לגבי כמה כסף לחסוך, להוציא או לתרום. תקציב עוזר לך לעשות בחירות מושכלות לגבי הכסף שלך ומבטיח שיש לך מספיק לדברים החשובים לך ביותר.
ניתן להכין תקציב לכל תקופה שנרצה – שבוע, חודש, חצי שנה, שנה.
תקציב עוזר לנו לוודא שיש לנו מספיק כסף לדברים שאנחנו באמת רוצים.

הגדרת יעדים

תחשוב מה אתה רוצה להשיג עם הכסף שלך. זה יכול להיות חיסכון למשחק חדש, ממתקים, או אפילו מטרה ארוכת טווח כמו טיול לחו"ל. היעדים שלך יעזרו לך לקבוע כיצד להקצות את הכסף שלך בתקציב שלך.

הכנסות

מזכיר שהכנסה היא הכסף שאתה מרוויח, זה יכול להיות מדמי כיס, מתנות, עבודה או יזמות. אתה צריך לחשוב כמה הכנסה יש לך ואיך אתה רוצה להשתמש בה בחוכמה.
תכין רשימה של כל הכסף שאתה מקבל ושאתה צופה לקבל במהלך השנה, כמו דמי כיס, מתנות או כסף שאתה מרוויח מביצוע מטלות או עבודות קטנות. ההכנסה שלך היא נקודת ההתחלה של התקציב שלך כי היא קובעת עם כמה כסף אתה יכול להוציא, לתרום או לחסוך.

הוצאות

הכן רשימה של כל הדברים שאתה מוציא עליהם כסף, כמו צעצועים, חטיפים, ספרים. חלק את ההוצאות שלך לקבוצות שונות, כגון צרכים (דברים שאתה צריך), רצונות (דברים שאתה רוצה), וחיסכון (כסף שאתה מפריש למטרות עתידיות).

הבדל בין צרכים לרצונות

דיברנו על זה כשהסברנו קודם מה זה הוצאה, חשוב להבין את ההבדל בין צרכים לרצונות. צרכים הם דברים הנחוצים להישרדות, כמו מזון, ביגוד ומקום לישון. רצונות הם דברים שאתה רוצה אבל אתה יכול לחיות בלעדיהם. בעת תכנון תקציב, תעדף את הצרכים שלך תחילה והקצה כסף לרצונות אם נשאר מספיק.

עקוב אחר ההוצאות שלך

עקוב אחר ההוצאות שלך על ידי כתיבתן על דף או שימוש במחשב. זה יעזור לך להבין על מה אתה מוציא את הכסף שלך ולזהות הוצאות מיותרות. חשוב להישאר מודעים להרגלי ההוצאות שלך והאם הם מתאימים למטרות שלך.

בצע בחירות והקצה כסף

מתוך מחשבה על ההכנסות וההוצאות שלך, קבל החלטות לגבי כמה כסף תקצה לכל קטגוריה. הגדר מגבלות על ההוצאות שלך והבטח שאתה חוסך חלק מההכנסה שלך לצורך מימון היעדים שלך. תהיה מציאותי עם התקציב שלך ותבצע שינויים אם צריך.
בגלל שהכסף שאתה מכניס הוא מוגבל אתה צריך להכין דירוג של ההוצאות ולהבין מה חשוב לך להוציא וכמה כסף אתה צריך לחסוך בשביל ההוצאות שאתה מתכנן.

חיסכון

תחליט כמה אתה רוצה לחסוך מההכנסה שלכם ושים את זה בראש סדר העדיפויות. אתה יכול לשמור את החסכונות שלך בקופה או חשבון חיסכון (באמצעות ההורים, מזכיר שחשבון בנק ניתן לפתוח רק בגיל 14). חיסכון יעזור לך להשיג את המטרות שלך בעתיד.

בדוק והתאם את התקציב

בדוק באופן קבוע את התקציב שלך (תקציב מול בפועל) כדי לראות עד כמה אתה עומד בו ואם הוא עוזר לך להגיע ליעדים שלך. אם אתה מגלה שאתה מוציא יותר מדי על דברים לא נחוצים, ייתכן שתצטרך לקצץ או למצוא דרכים אחרות להרוויח כסף.

הרגלים פיננסיים טובים

תקציב אינו רק ניהול כסף, תקציב הוא תהליך למידה שעוזר לך לפתח הרגלים פיננסיים טובים. זה עוזר להבדיל בין צרכים ורצונות, לבצע בחירות הוצאות מודעות ולחסוך באופן קבוע. הרגלים אלו יעזרו לך לקבל החלטות חכמות יותר במהלך חייך.

למה תקציב חשוב?

תקציב חשוב ממספר סיבות, כולל:

✔️ זה עוזר לך לחסוך כסף.

✔️ זה עוזר לך להימנע מחובות.

✔️ זה עוזר לך להגיע ליעדים שלך.

✔️ זה עוזר לך לקבל החלטות טובות יותר.

תקציב הוא כלי שיעזור לך להפיק את המרב מכספך. זה נותן לך שליטה על הכספים שלך ויעזור לך להגיע למטרות שלך. אל תתייאש אם אתה עושה טעויות או צריך להתאים את התקציב שלך. עם תרגול, אתה תהיה מיומן יותר בניהול הכסף שלך ביעילות.

דוגמה ליצירת תקציב

1. קבע את ההכנסה שלך:

כפי שאמרנו הצעד הראשון הוא להבין כמה כסף יש לך.
לדוגמה, נניח שאתה מקבל דמי כיס שבועיים של 10 ₪.
אז ההכנסה השבועית שלך היא 10 ₪, ההכנסה החודשית היא 40 ₪ ומאחר ויש 52 שבועות בשנה, ההכנסה השנתית שלך מדמי כיס היא 520 ₪.

2. הגדר יעדי חיסכון:

חשוב לשמור חלק מכספך לעתיד. תחליט כמה אתה רוצה לחסוך מההכנסה שלך.
לדוגמה, החלטת לחסוך 6 ₪ בכל שבוע שזה חסכון חודשי של 24 ₪ וחיסכון שנתי של 312 ₪ (=52 שבועות * 6 ₪).
זה יעזור לך להגיע ליעדי החיסכון שלך, כמו קניית משחק אקסבוקס או חיסכון לרכישה גדולה יותר (טיסה לחו"ל, תרומה גדולה).

3. הקצה כסף להוצאות:

בסעיף החיסכון החלטנו שאתה חוסך 6 ₪ בכל שבוע, מה שמשאיר אותך עם 4 ₪ שבועיים כלומר 16 ₪ חודשיים להוציא כסף על דברים שאתה רוצה – קלפי משחק, ממתקים, משחקים ועוד..

בדוגמה הזאת, ככה יראה התקציב החודשי שלך:

בדוגמה הזאת, בחודש הראשון של השנה יישארו לך 24 ₪ בקופה, חודש לאחר מכן 48 ₪ והלאה עד שתחסוך עד סוף השנה 312 ₪ שתוכל להוציא על מטרה ארוכת טווח שהצבת לעצמך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

Scroll to Top
דילוג לתוכן